Základní škola a mateřská škola Dřevčice,
Dřevčice 36, 250 01 Brandýs nad Labem
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU
Cíle
- důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
- pomáhá dětem překovávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
- nabízí smysluplné využití volného času
- rozvíjí schopnost spolupráce a tolerance
- rozvíjí kreativitu, fantazii a pohybové schopnosti
- spoluvytváří učební a pracovní návyky
Organizace provozu
Školní družina zahajuje svůj provoz shodně se zahájením školního roku, provoz je ukončen posledním školním dnem daného školního roku. Provoz školní družiny ( od pondělí do pátku) v čase od 11:45 do 15:30 hodin.
Školní družina realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost dětí mimo vyučování.Probíhá formou pravidelných nebo příležitostných činností s oblasti odpočinkových, rekreačně sportovních, zájmových i vzdělávacích aktivit.
Využívané formy a metody práce podporující naplňování výchovně vzdělávacích strategií ŠVP
- výpravy za poznáním
- práce s knihami, časopisy, encyklopediemi
- práce na PC
- hra
- vyprávění
- výtvarné činnosti
- pohybové aktivity
- relaxace a odpočinek
- hudební a taneční činnosti
- dramatizace
- komunitní kruh
Náš program usiluje o vytváření zdravé osobnosti, odolné vůči negativním vlivům, která bude znát svou cenu a najde místo ve společnosti. Navazuje na rozvoj klíčových kompetencí a je realizován prostřednictvím jednotlivých projektů, které se mohou vzájemně prolínat.
Školní družina musí být:
- místo pro zájmové vyžití dětí
- místo pro regeneraci sil po vyučování
- místo pro rozvíjení tvořivosti
- místo pro posilování sebevědomí
- místo pro radost
- místo pro otevřenou komunikaci
Podmínky pro činnost:
Materiální
- barevná televize
- stavebnice
- knihy
- PC
- audio a videotechnika
- stolní hry
- hrací koberec
- výtvarný materiál
Prostorové
- inspirující, nestresující prostředí
- 1herna ( účelově vybavená)
- počítačová pracovna s trvalým připojením na internet
- školní zahrádka vybavená klouzačkou, kolotočem, houpačkami, pískovištěm, domečky na hraní
- školní tělocvična
- místní sportovní hřiště
Personální
Vychovatelka splňuje požadavky na předepsanou odbornou kvalifikovanost.
Podstatnou složkou činnosti vychovatelky je tvořivá improvizace, pružné a citlivé reagování na okamžitou situaci, možnosti nebo potřeby jedinců či skupin.Vychovatelka usiluje o to, aby výsledkem její činnosti byla pohoda, kvalitní prožitek, zaujetí žáků a možnost jejich seberealizace. Činnost a výchovné působení vychovatelky vychází z požadavků pedagogiky volného času
Bezpečnost práce a ochrana zdraví
- vykonávat pouze takové činnost, která neohrožují jeho samotného ani ostatní
- důsledně zaznamenávat údaje do knihy úrazů
- zúčastňovat se školení BOZP
- dodržovat pokyny zaměstnavatele a zásady bezpečného chování na pracovišti
- včas oznamovat závady a nedostatky na pracovišti
Podmínky bezpečnosti žáků jsou rozpracovány v řádu školy, řádu provozu školní družiny a dalších provozních řádech
Ekonomické
Vybavování školní družiny se řídí potřebami z hlediska obnovy i modernizace. Pro tyto cíle jsou využívány prostředky z provozního příspěvku zřizovatele i školy a poplatky rodičů
Denní skladba činností
- po ukončení vyučování hygiena a oběd ve školní jídelně
- odpočinkové činnosti, spontánní či nabízené klidové aktivity pro odstranění únavy s cílem regenerace duševních a fyzických sil
- zájmové činnosti jsou cestou k seberealizaci, poznávání a rozvoj dovedností
- rekreační činnosti jsou činnosti s pohybovými, sportovními, manuálními, výtvarnými a turistickými prvky
- pitný režim
- příprava na vyučování probíhá formou rozmanitých didaktických her, prací s knihou či časopisy a pod.
- režimové momenty (převlékání, přechody, sebeobslužné činnosti)
Podmínky docházky
- do školní družiny jsou děti přihlašovány zákonnými zástupci prostřednictvím zápisních lístků
- přihlásit děti lze v průběhu celého školního roku, o přijetí rozhoduje ředitelka školy
- rozhodující kritéria přijímání jsou : kapacita ŠD – 20 dětí, věk dětí
- úhrada měsíčního poplatku ve výši 100,- Kč
- na základě písemné žádosti zákonných zástupců může žák ukončit docházku do školní družiny kdykoli v průběhu školního roku
Výchovný program škoní družiny se zaměřuje na tyto základní oblasti:
- Výchova ke zdravému životnímu stylu
výchova k odpovědnosti za svou osobu, za své zdraví, dodržování osobní hygieny, posilování tělesné zdatnosti, otužování
- Posilování komunikačních dovedností
kultivace slovního mimoslovního projevu, rozvíjení slovní zásoby, schopnost naslouchat, kulturní život
- Odpovědnost za své chování
řešení různých situací , pravdomluvnost a morální kvality, schopnost objektivně hodnotit své chování a přijímat důsledky svého chování
- Ovládání negativních citových reakcí
řešení životních situací, vypořádání se stresem, vyrovnání se s nedostatky neúspěchy
- Poznání sebe samého a uplatnění v kolektivu
posilování pozitivního myšlení, vytváření vlastní bezpečné sociální skupiny
- Formování životních postojů
úcta, porozumění, tolerance, schopnost a ochota pomoci, vytváření vlastního sebevědomí, prevence sociálně patologických jevů (drogy,alkohol, šikanování, vandalismus, rasismus)
Program ŠD navazuje a prolíná především ve vzdělávacím oboru:
Člověk a jeho svět:
- Místo, kde žijeme
poznávání nejbližšího okolí, utváření vztahu ke své škole, obci, městu, státu
- Lidé kolem nás
osvojování a upevňování základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, tolerance k ostatním, vzájemná úcta, snášenlivost
- Lidé a čas
orientace v čase a dějinách, poznávání tradic, pověstí, zvyků
- Člověk a jeho zdraví
poznávání člověka jako živé bytosti, péče o zdraví, zdravá výživa, protidrogová prevence
- Počítač velká neznámá
základní obsluha, správné zacházení, velký pomocník, učíme se s radostí,
Ve školní družině umožňujeme dětem rozvíjet své zájmy ve specificky zaměřených kroužcích ( nebo navazují na odchody dětí ze ŠD)
Roční tématický plán školní družiny
Září
- hurá škola
- čistota půl zdraví
- bezpečně do školy i ze školy
Říjen
- týden barev (projekt)
- zdravé pochutnání
- rádi sportujeme
- obrázkové čtení
Listopad
- pomáháme zvířátkům
- rodina-láska, bezpečí
- zpíváme s chutí
- příprava na jarmark
Prosinec
- přišla paní zima
- zdobíme si školu
- ptáci v zimě
- těšíme se na Vánoce
Leden
- nový rok je tady
- hrajeme si na sněhu
- jak jde čas
Únor
- Země – naše planeta
- poznáváme řemesla
- jaký máme postřeh
Březen
- vítáme jaro
- ve Dřevčicích se nám líbí
- knížka je náš kamarád
- naši domácí mazlíčci
Duben
- moje kolo a bezpečná jízda
- zdobíme si školu
- Velikonoce
Květen
- moje maminka
- všechno kvete
- sportujeme na čerstvém vzduchu
Červen
- Den dětí
- hrajeme si s kamarády
- voda a já
- prázdniny se blíží