Školní vzdělávací program pro školní družinu

Základní škola a mateřská škola Dřevčice,

Dřevčice 36, 250 01 Brandýs nad Labem

 

 

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU

Cíle

  • důležitý výchovný partner rodiny a školy
  • plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
  • pomáhá dětem překovávat jejich handicapy
  • má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
  • rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
  • nabízí smysluplné využití volného času
  • rozvíjí schopnost spolupráce a tolerance
  • rozvíjí kreativitu, fantazii a pohybové schopnosti
  • spoluvytváří učební a pracovní návyky

 

Organizace provozu

 Školní družina zahajuje svůj provoz shodně se zahájením školního roku, provoz je ukončen posledním školním dnem daného školního roku. Provoz školní družiny ( od pondělí do pátku) v čase od 11:45 do 15:30 hodin.

Školní družina realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost dětí mimo vyučování.Probíhá formou pravidelných nebo příležitostných činností s oblasti odpočinkových, rekreačně sportovních, zájmových i vzdělávacích aktivit.

Využívané formy a metody práce podporující naplňování výchovně vzdělávacích strategií ŠVP

  • výpravy za poznáním
  • práce s knihami, časopisy, encyklopediemi
  • práce na PC
  • hra
  • vyprávění
  • výtvarné činnosti
  • pohybové aktivity
  • relaxace a odpočinek
  • hudební a taneční činnosti
  • dramatizace
  • komunitní kruh

Náš program usiluje o vytváření zdravé osobnosti, odolné vůči negativním vlivům, která bude znát svou cenu a najde místo ve společnosti. Navazuje na rozvoj klíčových kompetencí a je realizován prostřednictvím jednotlivých projektů, které se mohou vzájemně prolínat.

 

Školní družina musí být:

  • místo pro zájmové vyžití dětí
  • místo pro regeneraci sil po vyučování
  • místo pro rozvíjení tvořivosti
  • místo pro posilování sebevědomí
  • místo pro radost
  • místo pro otevřenou komunikaci

 

Podmínky pro činnost:

 Materiální

  • barevná televize
  • stavebnice
  • knihy
  • PC
  • audio a videotechnika
  • stolní hry
  • hrací koberec
  • výtvarný materiál 

Prostorové

  • inspirující, nestresující prostředí
  • 1herna ( účelově vybavená)
  • počítačová pracovna s trvalým připojením na internet
  • školní zahrádka vybavená klouzačkou, kolotočem, houpačkami, pískovištěm, domečky na hraní
  • školní tělocvična
  • místní sportovní hřiště

Personální

Vychovatelka splňuje požadavky na předepsanou odbornou kvalifikovanost.

Podstatnou složkou činnosti vychovatelky je tvořivá improvizace, pružné a citlivé reagování na okamžitou situaci, možnosti nebo potřeby jedinců či skupin.Vychovatelka usiluje o to, aby výsledkem její činnosti byla pohoda, kvalitní prožitek, zaujetí žáků a možnost jejich seberealizace. Činnost a výchovné působení vychovatelky vychází z požadavků pedagogiky volného času

 

 Bezpečnost práce a ochrana zdraví 

  • vykonávat pouze takové činnost, která neohrožují jeho samotného ani ostatní
  • důsledně zaznamenávat údaje do knihy úrazů
  • zúčastňovat se školení BOZP
  • dodržovat pokyny zaměstnavatele a zásady bezpečného chování na pracovišti
  • včas oznamovat závady a nedostatky na pracovišti

Podmínky bezpečnosti žáků jsou rozpracovány v řádu školy, řádu provozu školní družiny a dalších provozních řádech

 

Ekonomické

 Vybavování školní družiny se řídí potřebami z hlediska obnovy i modernizace. Pro tyto cíle jsou využívány prostředky z provozního příspěvku zřizovatele i školy a  poplatky rodičů

 

Denní skladba činností

  • po ukončení vyučování hygiena a oběd ve školní jídelně
  • odpočinkové činnosti, spontánní či nabízené klidové aktivity pro odstranění únavy s cílem regenerace duševních a fyzických sil
  • zájmové činnosti jsou cestou k seberealizaci, poznávání a rozvoj dovedností
  • rekreační činnosti jsou činnosti s pohybovými, sportovními, manuálními, výtvarnými a turistickými prvky
  • pitný režim
  • příprava na vyučování probíhá formou rozmanitých didaktických her, prací s knihou či časopisy a pod.
  • režimové momenty (převlékání, přechody, sebeobslužné činnosti)


Podmínky docházky

  • do školní družiny jsou děti přihlašovány zákonnými zástupci prostřednictvím zápisních lístků
  • přihlásit děti lze v průběhu celého školního roku, o přijetí rozhoduje ředitelka školy
  • rozhodující kritéria přijímání jsou : kapacita ŠD – 20 dětí, věk dětí
  • úhrada měsíčního poplatku ve výši 100,- Kč
  • na základě písemné žádosti zákonných zástupců může žák ukončit docházku do školní družiny kdykoli v průběhu školního roku

 

 Výchovný  program škoní družiny  se zaměřuje na tyto základní oblasti:

  • Výchova ke zdravému životnímu stylu

výchova k odpovědnosti za svou osobu, za své zdraví, dodržování osobní hygieny, posilování tělesné zdatnosti, otužování

  • Posilování komunikačních dovedností

kultivace slovního mimoslovního projevu, rozvíjení slovní zásoby, schopnost naslouchat, kulturní život

  • Odpovědnost za své chování

řešení různých situací , pravdomluvnost a morální kvality, schopnost objektivně hodnotit své chování a přijímat důsledky svého chování

  • Ovládání negativních citových reakcí

řešení životních situací, vypořádání se stresem, vyrovnání se s nedostatky neúspěchy 

  • Poznání sebe samého a uplatnění v kolektivu

posilování pozitivního myšlení, vytváření vlastní bezpečné sociální skupiny

  • Formování životních postojů

úcta, porozumění, tolerance, schopnost a ochota pomoci, vytváření vlastního sebevědomí, prevence sociálně patologických jevů (drogy,alkohol, šikanování, vandalismus, rasismus)

 

Program ŠD navazuje a prolíná především ve vzdělávacím oboru:

Člověk a jeho svět:

  • Místo, kde žijeme

 poznávání nejbližšího okolí, utváření vztahu ke své škole, obci, městu, státu

  •  Lidé kolem nás

 osvojování a upevňování základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, tolerance k ostatním, vzájemná úcta, snášenlivost

  •  Lidé a čas

 orientace v čase a dějinách, poznávání tradic, pověstí, zvyků

  •  Člověk a jeho zdraví

 poznávání člověka jako živé bytosti, péče o zdraví, zdravá výživa, protidrogová prevence

  •  Počítač velká neznámá

 základní obsluha, správné zacházení, velký pomocník, učíme se s radostí,

  

Ve školní družině umožňujeme dětem rozvíjet své zájmy ve specificky zaměřených kroužcích  ( nebo navazují na odchody dětí ze ŠD)

 Roční tématický plán školní družiny

  Září

  •  hurá škola
  • čistota půl zdraví
  • bezpečně do školy i ze školy

 Říjen

  •  týden barev (projekt)
  • zdravé pochutnání
  • rádi sportujeme
  • obrázkové čtení

 Listopad

  •  pomáháme zvířátkům
  • rodina-láska, bezpečí
  • zpíváme s chutí
  • příprava na jarmark

Prosinec

  •  přišla paní zima
  • zdobíme si školu
  • ptáci v zimě
  • těšíme se na Vánoce

 Leden

  •  nový rok je tady
  • hrajeme si na sněhu
  • jak jde čas

 Únor

  •  Země – naše planeta
  • poznáváme řemesla
  • jaký máme postřeh

 Březen

  • vítáme jaro
  • ve Dřevčicích se nám líbí
  • knížka je náš kamarád
  • naši domácí mazlíčci

 Duben

  •  moje kolo a bezpečná jízda
  • zdobíme si školu
  • Velikonoce

 Květen

  •  moje maminka
  • všechno kvete
  • sportujeme na čerstvém vzduchu

 Červen

  • Den dětí
  • hrajeme si s kamarády
  • voda a já
  • prázdniny se blíží